YouTube Music — Ett nytt sätt att sprida sin musik?

Bild på YouTube Music

YouTube har lanserat Music och tjänsten har tagit marknaden med storm. Många väljer att byta ut sina Spotify, Apple Music och Tidal prenumerationer för att istället använda sig utav YouTube Music då en sak man inte tänkt på när det kommer till just YouTube är hur mycket musik, och musikvideor, som videostreamingtjänsten redan besitter. Att Google skulle lansera en musiktjänst var en självklarhet, men att den skulle bli såhär populär och bra var inte minst sagt överraskande.

Designen på YouTube Music är väldigt minimal och påminner väldigt mycket om både Spotify och Apple Music.

Tjänsten använder sig utav de standard-kontroller de flesta musikstreamingtjänsterna använder—det vill säga en musikspelare i fullskärm där kontrollerna befinner sig på den nedre halvan av skärmen och skivomslaget på den övre halvan. Detta har fungerat bäst för samtliga streamingtjänster och YouTube Music är inget undantag.

Vidare så kan man naturligtvis minimera musikspelaren och bläddra bland låtar medan man lyssnar på en låt i bakgrunden.

Provversionen av YouTube Music bjuder på blandade spellistor som man inte har någon kontroll över samt reklam mellan låtar, vilket är fallet med Spotify också. YouTube avviker alltså inte på det sättet utan fungerar nästan på samma sätt som Spotify.

Vad utmärker YouTube Music?

Enkelheten är en väldigt stor faktor när det kommer till YouTube Music. Kontot man använder med tjänsten är samma konto som man använder med YouTube och Google:s andra tjänster, så det innebär att om man lyssnat på en låt på sin telefon och därefter bläddrar bland YouTube videor på datorn—så kan man snabbt och smidigt se de låtar man lyssnat på och mer.

Som artist är det också väldigt enkelt att lägga upp låtar på YouTube Music. Det som tidigare innebar kontrakt och en massa diskussioner fram och tillbaka, eller skapandet av en hemsida och behovet av att leta efter de bästa webbhotellen som kan husa ens musik har nu ersatts med en väldigt enkel och smidig användarupplevelse.

Du öppnar YouTube Music appen, loggar in som artist och så kan du helt enkelt ladda upp dina låtar. Ja, det är så enkelt. Nu finns de helt plötsligt tillgängliga för alla att lyssna på tjänsten och du kan till och med följa statistik på antalet spelningar, få feedback på din musik—se kommentarer och mycket mer.

Nackdelarna är få med YouTube Music—men de kommer märkas av längre fram

Som är fallet med de flesta nystarten så är det mycket hype kring tjänsten och nackdelarna är svåra att se. Faktum att inlägget ovan inte listar några nackdelar alls är på grund av att de inte märks av. Dock så kommer dessa bli tydligare med tiden när man stöter på problem och irritationer som gör navigering av tjänsten svårare eller upptäckten av ny musik svårare.

Detta var fallet med Apple Music också som vid lansering var oerhört hypat och populärt, men snart så märkte användare att det inte var så lätt att organisera sin musik, att hitta ny musik och mer.

Många valde att byta tillbaka till Spotify medan andra inte kände att nackdelarna var så pass stora.

Detta kommer vara fallet med YouTube Music också och det intressanta kommer då att vara vilka negativa aspekter folk känner YouTube bringar som inga andra musiktjänster medför. Vilka dessa är vet vi inte än, men det är bara en tidsfråga innan de blir omtalade.